Rekisteröidy


Unohtuiko salasana?

Ostoskori on tyhjä.

Siirry Ostoskoriin

Evans

Classic Cool, 2 litraa

Tuotekoodi: ECC-180-02L

Paino: 2.00 kg

40.00 € (sis. ALV)

Valitse määrä

Tuotekuvaus

Vihdoin Suomessa – vedetön Evans-jäähdytysneste

Jo yli 20 vuoden ajan USA:ssa markkinoilla ollut vedetön Evans-jäähdytysneste tulee nyt Suomeenkin yleiseen myyntiin. Tämä tuote korvaa perinteiset pakkasnesteen ja veden sekoitukset moottorien jäähdytysjärjestelmissä.

Vedetöntä jäähdytysnestettä – miksi ihmeessä?

Vesi on halpaa ja sitä on helposti saatavilla. Nestemäisenä pysyvän veden kyky johtaa lämpöä on kohtuullisen hyvä. Kun veteen sekoitetaan etyleeniglykolia, saadaan seoksen pakkasenkestävyydeksi lähes -50 °C. Ja jos jäähdytysjärjestelmä saadaan pidetyksi suljettuna, niin vedessä olevan hapen korroosiovaikutus saadaan pidetyksi kurissa sopivien lisäaineiden avulla.

Mihin siis tarvitaan vedetöntä jäähdytysnestettä?

Vesi kiehuu jo sadassa asteessa. Polttomoottorin kestävyyden ja toimintavarmuuden kannalta sen jäähdytys- ja voitelujärjestelmän lämpötila joudutaan pitämään sangen lähellä veden kiehumispistettä. Taloudellisuuden kannalta korkeampi lämpötila olisi eduksi. Kiehumispisteen nostamiseksi nykyaikaisten moottorien jäähdytysjärjestelmissä on painekansi, jolla nostetaan jäähdytysnesteen painetta ja siten hieman sen kiehumispistettä. Normaaleissa olosuhteissa järjestelmä toimii moitteettomasti, kuten miljoonat autoilijat ovat todenneet.

Nykyaikaiset voiteluöljyt kestäisivät huomattavasti korkeampia toimintalämpötiloja kuin nykyisin käytettävä jäähdytysneste.

Ei vettä – ei ylikuumentumista eikä painetta

Synteettisistä myrkyttömistä nesteistä valmistetun vedettömän Evans-jäähdytysnesteen avulla päästään eroon tavanomaisista veden heikkouksista. Evans-neste kiehuu vasta 180 °C lämpötilassa, joten moottorin normaalin käyttölämpötilan ja jäähdytysnesteen kiehumispisteen välillä on 80 asteen turvamarginaali. Näin jäähdytysjärjestelmään ei synny turhaa painetta.

Kovassa kuormituksessa vettä sisältävä jäähdytysneste voi kiehua paikoittain niin voimakkaasti sylinterinkannessa, että jäähdytysnesteessä oleva vesi tislaantuu vesihöyryksi, joka johtaa lämpöä erittäin huonosti. Seurauksena on palotilan lämpötilan nousu, josta aiheutuu epäsäännöllistä palamista, nakutusta, jopa moottorin vaurioituminen. Tai jos nakutusanturin avulla ohjataan sytytystä myöhäisemmälle nakutuksen estämiseksi, moottorin suorituskyky heikkenee ja polttonesteenkulutus lisääntyy.

Ei korroosiota eikä pistesyöpymistä

Evans-nesteen vedettömyys vähentää korroosion riskiä jo sinänsä. Vaara dieselmoottorien sylinteriputkien pistesyöpymisestä, joka voi aiheuttaa todella kalliita korjauksia suurdieselien käyttäjille, vähenee merkittävästi, koska jäähdytysnesteen lämpötila moottorin vesitiloissa pysyy vedettömän Evans-nesteen avulla paremmin hallittuna.

Evans-jäähdytysneste sopii kaikille

Tätä vedetöntä jäähdytysnestettä valmistetaan useina eri versiona, joiden lisäainekoostumus vaihtelee käyttökohteen mukaan:
Vintage Cool 180 on tarkoitettu erityisesti antiikkisille harrasteajoneuvoille, joiden jäähdytysjärjestelmissä käytetään paljon messinkiä ja huokoista valurautaa.
Classic Cool 180 sopii parhaiten aikakauden 1930–1990 autoihin, joiden moottoreissa on edelleen paljon valurautaa mutta myös alumiinia.
Power Cool 180 sopii parhaiten nykyaikaisille kevytmetallimoottoreille ja suorituskykyisille autoille, joiden moottorit ovat pääosin alumiinia.

Esite:

CLASSICCOOL